Resultater for 2023 og start 2024
Trods et trængt marked sidste år, kom Kolding Havn rimeligt ud af regnskabsåret 2023 – Birgitte Munk Grunnet, første viceborgmester i Kolding, som også sidder for bordenden i havnebestyrelsen, sagde blandt andet om resultaterne:
”Vi er kommet fornuftigt ud af 2023 med et årsresultat på 2,7 mio. kr. – vel at mærke efter, vi har trukket én mio. kr. fra, som er hensat til selskabets egne udgifter til stormfloden. Vi er i bestyrelsen tilfredse med at lande et resultat, som er kun 0,4 mio. kr. fra budgettet før hensættelse til stormfloden. Der var stor ros til den daglige ledelse af Kolding Havn for at navigere i et vanskeligt marked og samtidig iværksætte flere initiativer i 2023, som skaber bedre potentiale for 2024 og de kommende år. Det er f.eks. indenfor den cirkulære økonomi, som er helt i tråd med havnens bæredygtige strategi, der er godkendt af Byrådet i februar 2024.”
Godsomsætningen nåede ikke den magiske grænse på 1 mio. tons i 2023, men 984.000 tons blev håndteret ”over kaj” til og fra skibe.
Koldings havnemyndighed, virksomheden Kolding Havn nåede en omsætning på 31,4 mio. kr. i 2023, hvilket er højere end både 2019 og 2021, men 7,2 % under 2022, der havde den højeste omsætning i flere år.
Hér frem mod ultimo maj 2024 er vi klart foran samme periode 2023 med både skibe, tons og indtjening – vi kan se, at nye tiltag på havnen begynder at bære frugt. Alt i alt et godt grundlag for vores forretninger at bygge videre på for resten af 2024.
Landstrøm overdraget endeligt
Efter forskellige tests og formalia med dokumentation, m.v. er havnens landstrømsanlæg nu i drift, foreløbig med forsyning af el til havnekranen Bastian. Vi har allerede kørt flere forskellige typer gods, f.eks. knust glas og træpiller med Bastian – og resultaterne er overbevisende: kranen kører mere tyst samtidig med lidt ekstra kræfter og hastighed på el-driften. Det betyder flere tons flyttet gods pr. time og det er godt for afviklingen af skibe i havn. Næste step er tilslutning af det første skib til elforsyning fra havnens landstrømsanlæg. – Vi er klar!
Kickstart til ESG-indsats
Birgitte Strøm har taget en 10 ugers lang uddannelse som bæredygtighedskoordinator på IBA – Birgitte havde under uddannelsen, der blev afsluttet medio maj, i alt 20 dage med praktik på havnekontoret. Der har været fokus på handlingsplaner for ESG-rapportering samt udformning af klimaregnskabet for havnen og identifikation af yderligere data, som skal anvendes fremadrettet.
Birgittes opgaveløsning med havnen som case har været en kickstart for den fortsatte ESG-indsats, hvor vi hos Kolding Havn gerne vil være med til at vise vejen indenfor ESG og bæredygtighed. – Vi vil gerne arbejde videre sammen med partnere undervejs og hér ligger det lige til højrebenet at prioritere tiltag sammen med havnens virksomheder, hvor der er synergier at hente til gavn for både miljøet og den fortsatte forretningsudvikling. Et konkret område kunne være affaldshåndteringen på havnen, hvor vi både har affald fra over 20 individuelle virksomheder samt fra modtageordningen for affald fra de store fragtskibe.
Byrum og byliv ved inderhavnen
Både Kolding Kommune og Kolding Havn vil gerne skabe ”byrum og byliv” ved inderhavnen, hvor vi indbyder til ophold, eftertanke og fordybelse – men hvordan? Foreløbigt kan du se fire byrums installationer, som er etableret op mod indvielsen af dem d. 3. maj.
De fire installationer er:
PRØLIÅHØR, hvor du kan lytte til lyde fra under vandet.
VINGER TIL (GEN)BRUG, se udviklingen på vindmøllevinger gennem tiden – den udstillede vinge er fra 1991.
DEN LILLE HAVFUGL, med tydeligt maritimt tilsnit.
DEN OVERJORDISKE OG UNDERSØISKE SKOV, som er inspireret af grænselandet ved inderhavnen, herunder til det undersøiske.
Byrumsinstallationerne spiller godt sammen med streetfood tiltaget på inderhavnen, ”Havne Kajen” samt andre events og tiltag i området.
Hans Holmer i havnebestyrelsen
Byrådsmedlem Hans Holmer afløste pr. 1. maj Villy Søvndal i havnens bestyrelse – Villy Søvndal trak sig fra havnebestyrelsen i forbindelse med hans kandidatur til Europa-Parlamentet ved EU valget d. 9. juni.
Havnedirektør Heino Svenningsen bød velkommen til Hans Holmer og fortalte om det praktiske med havnebestyrelsens arbejde, ligesom det blev til en rundtur på det 550.000 m2 store havneområde.
Hans Holmer er formand for udvalget Børn og Uddannelse og sidder i endnu to udvalg: Sundhed og Fritid samt Social Bæredygtighed. Hans Holmer har f.eks. erhvervserfaring indenfor det socialøkonomiske område samt samfundsforhold med job i SKAT.
De korte nyheder
Ny investeringslyst på havnen
Den nye strategi for Kolding Havn og havneområderne ”Bæredygtig Kurs” betyder, at vi kan tilbyde areallejekontrakter til havnens lejere med op til flere årtiers løbetid, hvilket igen betyder, at virksomhederne på havnen kan tænde det lange lys for deres investeringer og forretninger. Det har givet en ekstra dynamik på havnen, som vi forventer vil udmønte sig i sund forretningsudvikling med de grønne øjne rettet mod fremtiden og bæredygtigheden.
Nye aktører og koncepter
På havnen arbejder vi hele tiden for at optimere udnyttelsen af vores arealer, herunder også med udlejning til nye aktører på havneområdet. I dette forår har vi f.eks. fået en ny aktør ind med recycling metal, ligesom vi har lanceret et nyt ”sail in & out” koncept, hvor man i forholdsvise korte perioder kan leje kajnære arealer til gods, inden det skal videre. Vi har, som et eksempel, fået knust glas ind til eksport under denne ordning – altså endnu et recycling produkt på Kolding Havn.
Erstatninger efter stormfloden
Mange husker stadig 20. oktober 2023 for den voldsomme stormflod, der også hærgede på havneområdet – en 100-års hændelse med omfangsrige skader, særligt på øst- og sydvendte kyster i Danmark. Det stod hurtigt klart, at hele forsikringssystemet var lammet af anmeldelser og sagsbehandling efter stormfloden – først i den senere tid er der begyndt at komme erstatninger for de mange skader hos os. Status er, at vi fortsat er genhuset med vores driftsafdeling, ligesom erstatninger for skader på flere bygninger ikke er endeligt godkendt. Vi forventer at skulle betale én million kr. af egen lomme til skader, som ikke kan dækkes af forsikringer.
Store udskiftninger ved porte
Et af de områder, som var særligt hårdt ramt af stormfloden, var havnens porte – ikke bare de fysiske porte, men også tilknyttet elektronik var ude af drift og dermed en udfordring for vores ISPS-sikring. I første omgang fik vi gennemført nødreparation af portsystemerne, men et tilbageværende teknisk problem var havnens porttelefoner. Flere virksomheder har behov for at kunne lukke deres kunder ind, typisk ved salg af produkter eller ydelser på havnen, men funktionaliteten på porttelefonerne svigtede desværre i lang tid og fungerer først igen nu med fuld funktionalitet efter vi har opgraderet til helt ny software. I forbindelse med arbejdet med portene er der desuden skiftet til en ny type kortlæser, hvor vi forventer høj stabilitet.
Vi skal fra Kolding Havns side beklage de gener, som manglende eller mangelfuld funktionalitet under reparation af portene har medført for havnens mange besøgende, interessenter og ansatte.